La Fundació Pallach fa entrega dels 20ns Premis d’Educació
• Clara Garcia, amb un article a ‘El Ripollès’ sobre l’intercanvi de cartes entre gent gran i joves, rep el guardó d’articles periodístics sobre transversalitat educativa, promogut per l’Ajuntament de Palafrugell
El Teatre Municipal El Jardí, de Figueres va acollir ahir al vespre l'acte de lliurament de la 20a edició dels premis Josep Pallach d’Educació, atorgats pels Ajuntaments de Figueres i Palafrugell, amb la col·laboració de la Fundació Josep Pallach. Clara Garcia, amb un article a El Ripollès en paper, va rebre el guardó d’articles periodístics sobre transversalitat educativa. Àngela Reverté i Laura Sanclemente, de l’Escola Enric Grau Fontseré de Flix (Tarragona), van rebre el premi en l’apartat d’experiències educatives.
L’acte que recorda al polític i pedagog va comptar amb la presència de Jordi Masquef, alcalde de Figueres; Anna Morillas, regidora d’Educació de l’Ajuntament de Figueres; Maria Lluïsa Teixidor, regidora d’Educació de l’Ajuntament de Palafrugell, i Josep Maria Soler, president de la Fundació Pallach, entre altres. També hi van participar l’investigador i divulgador científic Hector Ruiz Martín amb la conferència “Aprendre a aprendre. Les millors estratègies d’aprenentatge segons la ciència”. La conferència era organitzada pel Moviment de Renovació Pedagògica de l’Alt Empordà i l’Ajuntament de Figueres, amb la col·laboració del Servei Educatiu de l’Alt Empordà.
Projectes guanyadors
Àngela Reverté Ferré i Laura Sanclemente Ribera, mestres de l’Escola Enric Grau Fontseré de Flix (Tarragona), han estat reconegudes amb el premi d’experiències educatives pel projecte “Espais Multisensorials Comunitaris Snoezelen Cloret”. Es tracta de transformar diversos espais de l’escola (una aula multisensorial, un jardí sensorial i l’aula de psicomotricitat) per aplicar el mètode Snoezelen, que treballa l’estimulació dels sentits per millorar el benestar emocional i afavorir l’aprenentatge. Els tres grans pilars del projecte són sessions individuals per a alumnat amb necessitats específiques, sessions d'ambients oberts a tot l’alumnat i sessions comunitàries adreçades també a famílies, gent gran i altres col·lectius del municipi. Aquest projecte té una clara vocació inclusiva i comunitària: vol atendre la diversitat de l’alumnat i, alhora, obrir l’escola al poble, oferint aquests espais a altres col·lectius socials i educatius. Reverté i Sanclemente formen part del grup de mestres que s’han format com a terapeutes certificades en el mètode Snoezelen i que impulsen el projecte “Espais Multisensorials Comunitaris” dins del centre.
En referència al premi d'articles periodístics, Clara Garcia Martínez va escriure al gener d’aquest any a El Ripollès en paper un article sobre el projecte “Ens escrivim?”, que estreny lligams entre la gent gran i els més joves a la Vall de Camprodon a través de cartes. Aquest projecte, explica l’autora, ha permès recuperar el gènere epistolar, ser una eina d'aprenentatge per tothom, generar un espai de confiança i contribuir al benestar emocional de joves i adults. Es tracta d’un projecte impulsat pels Serveis Educatius de la Vall de Camprodon, de la Residència Geriàtrica i la Fundació Comunitària de la Vall de Camprodon, entre altres.
El Premi d’experiències educatives és impulsat per l’Ajuntament de Figueres des dels inicis i està dotat en 5.000 euros (4.000 a repartir entre els autors i 1.000 pel centre). El Premi d'articles periodístics l’impulsa l’Ajuntament de Palafrugell des de fa deu edicions i té una dotació de 1.150 euros.