El Defensor del Ciutadà de Palafrugell va realitzar un total de 61 actuacions durant l’any 2024
• Francesc Almagro va presentar la seva memòria d’actuació de l’any 2024 davant el plenari municipal celebrat ahir.
Francesc Almagro, Defensor del Ciutadà de Palafrugell, va presentar durant el ple ordinari corresponent al mes de març, celebrat ahir, la memòria de l'any 2024. Almagro va fer un repàs a les principals qüestions que ha treballat durant el darrer any, i va posar de manifest aquells aspectes on l’Administració pot millorar, principalment en la seva relació amb la ciutadania.
En total, el Defensor del ciutadà ha dut a terme durant l’any passat, 61 actuacions que es desglossen de la següent manera:
- 45 queixes:
• 22 resoltes a favor del ciutadà/ciutadana
• 15 desfavorables al ciutadà/ciutadana
• 3 en tràmit
• 1 derivada al Síndic Greuges Catalunya
• 2 desistiments
• 2 no admeses
- 7 consultes
- 6 assessoraments
- 2 recomanacions
A grans trets, les àrees sobre les que més queixes es presenten davant el Defensor del ciutadà són: la Policia Local (11), Urbanisme i activitats (7), Serveis generals (6) i Acció Social i habitatge (5). D’altra banda, les dues recomanacions del Defensor realitzades enguany, se centren en les discrepàncies en la redacció de textos normatius i en la vorera de l’avinguda d’Espanya situada davant supermercats Aldi i Mercadona.
En la seva presentació davant del plenari municipal, Francesc Almagro va parlar de les actuacions que la seva figura va dur a terme durant l’any passat, i va voler fer especial esment a la problemàtica de la carretera vella i a la gestió de les sancions per part de Xaloc. També va incidir en la neteja de la via pública, que segons ell “malgrat els esforços econòmics, administratius i jurídics no s’ha aconseguit una millora substancial”. Tot i això va afegir que l’incivisme també contribueix “de manera notable a mantenir aquest aspecte de deixadesa de la vila”.
En el seu discurs, Almagro va lloar la tasca de l’Àrea d’Acció Social i la d’Habitatge. La primera d’elles la va qualificar de “potent, per la seva bona orientació, adaptació als canvis i un sistema de treball que permet atencions personalitzades i coneixement de les necessitats”; mentre que de la segona en va destacar l’encert del consistori en la seva creació, tot just fa un any, per poder fer front a un dels grans reptes actuals com és l’habitatge.
Durant la seva intervenció, Almagro també va destacar l’actuació conjunta que han realitzat, per primer cop, els 4 defensors del ciutadà del Baix Empordà, en referència a un problema d’abast supramunicipal com és el transport públic per carretera. En aquest sentit, la valoració és molt positiva ja que el treball conjunt ha aconseguit que la Generalitat de Catalunya es comprometés a fer un estudi de les necessitats de cares al nou pla de mobilitat que s’ha d’adjudicar a l’any 2028. Un altre dels fruits d’aquesta actuació és la comarca entrarà a formar part de l’ATM Girona, que permetrà una rebaixa del preu dels bitllets; i al llarg de d’aquest any es retocaran línies i itineraris que millorin la situació actual.
Almagro va defensar la figura del Defensor del ciutadà com una “figura que reforça la democràcia, ajuda a fer més pròxima l’administració a la ciutadania, genera confiança i transparència i és garant dels drets fonamentals del ciutadà”.
Francesc Almagro ocupa el càrrec de Defensor del Ciutadà de Palafrugell des del mes de març de 2023 quan va rellevar Josep Esteba.
Francesc Almagro, Defensor del ciutadà de Palafrugell, durant la presentació al plenari municipal.